Svar: Kaos ved måltiderne

28. februar 2022

Alder:
6 mdr.

Kære Christina

Tak for dit brev og alle dine tanker, jeg vil naturligvis gerne give lidt tanker med retur:)

Jeres dreng har været vant til at spise 8-10 flasker i døgnet og har i forbindelse med sygdom øget sit indtag af modermælkserstatning... Det er helt naturligt, at han har søgt flasken mere, når han har været syg, men nu hvor han er rask igen, så er vigtigt, at I forsøger at holde fast i, at han ikke skal drikke så meget mælk, netop for at give plads i maven til mere rigtig mad.

Hvis han vejer 8 kg nu, så vil hans udregnede mælkebehov nu være 880 ml mme i døgnet, så når du spørger om hans mælkemængde skal skrues op igen - så nej, det er ikke mere mælk, han har behov for, og det er derfor rigtig godt, at I forsøger at holde jer under 1 liter MME om dagen.

Det er dog rigtig vigtigt, at I forsøger at finde en nogenlunde fast rytme - du skriver blandt andet, at "det er ligegyldig hvor meget du synger og danser for at gøre måltidet interessant, og du prøver også at sidde forskellige steder" og jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du forsøger at holde så faste rutiner som muligt. Jo mere genkendelighed, jo bedre er det.

Du skal forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, hver gang han vågner - og flaske gives før hver lur. Du skal hver gang sætte ham i den høje stol, starte med lidt vand at drikke, så lidt mad i hånden, og så følge efter med skemaden. Sæt dig overfor ham og hjælp ham med at holde fokus med at spise. Hvis han ikke er glad for skeen, så prøv med en silikoneske, der er blødere. Og prøv også gerne at dyppe ristede rugbrødsbjælker, agurk (skær evt. en agurkeske) og brug dette i grød og mos, hvis det kan få ham til at smage på skemaden og dermed spise lidt mere.

Du skal ikke hoppe og danse, men sætte dig foran ham og lade ham spejle sig i din ansigtsmimik. Når du siger "mam mam mam", så åbner du naturligt munden og på den måde viser du ham, at det er det han skal nu. Lad ham også sidde med ved bordet, når I forældre spiser, så han også der kan sidde med lidt mad i hånden, få lidt vand at drikke, spejle sig i jer og det han ser. Og når han er færdig med at spise, så skal han ned på gulvet at lege, så tumler og ...

Annonce

... pludrer I, skifter ble og så får han sin flaske og bliver puttet til næste lur - og når han så vågner, så tilbydes han igen lidt mad og vand af kop. Samme rutine hver gang, samme bord, samme stol, samme tallerken, samme måde det foregår på - så han ved, hvad det handler om nu.

Med hensyn til tidspunkterne i min tidligere sendte dagsplan, så kan disse naturligt godt rykke sig +/- en halv time frem og tilbage, alt efter hvordan han sover, og hvad der passer ind i jeres hverdag. Det vil sige, at hvis han tydeligt har behov for en flaske f.eks. kl. 8.30 om morgenen/formiddagen i stedet for kl 09, så gør du bare det - også selvom han så måske ikke puttes lige med det samme, han har fået flasken. Hvis han tydeligt efterspøger sin flaske, så skal du ikke holde ham hen i en halv time, hvor han så græder ulykkeligt.

Nogle gange kan man godt have held med at holde en pause i et par dage og så forsøge med skemaden igen, så det kommer lidt på afstand, og han ikke føler sig unødigt presset. Og det kan I naturligvis godt forsøge, hvis du tænker, at det vil hjælpe både jer og ham. Det lyder som om, at både søn og forældre har brug for at få det med maden lidt på afstand:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er også super godt, at han gerne vil smage og slikke på jeres mad. Det skal du endelig udnytte og netop derfor give ham mad i hånden, som han selv kan sidde og sutte på, gnaske og gumle sig lidt igennem - og så forsøge at følge efter med lidt på en ske, så han får lidt i maven. Det er vigtigt, at det at spise forbindes med noget hyggeligt, og derfor er det godt, at han synes om at sidde og smage lidt på jeres mad - lad ham endelig gøre det så meget som muligt :)

Prøv også at variere mellem hjemmelavet mad, færdigkøbt grød og mos i pulverform, på glas, i klemtuber osv. Det betyder ikke noget, om han lige nu får det ene eller det andet, giv ham det, som han viser mest interesse for og som umiddelbart gør, at han begynder at indtage lidt.

Prøv at bevare roen og lad være med at gå i panik. Han får jo stadig sin mælk og får derigennem mange næringstoffer. Han er stadig kun 6 måneder gammel, og mon ikke han bare skal have lidt ekstra tid til at finde ud af det med skemaden:) Ro på:)

Fortsat rigtig god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor